Tájékoztató személyazonosító igazolvány igényléséről
Magyarország külképviseletein, így a Stuttgarti Főkonzulátuson lehetőség nyílt az új típusú, tároló elemet is tartalmazó személyazonosító igazolvány (eSzig) igénylésére. Az új funkciókról az eszemelyi.hu linkre kattintva tájékozódhat.
A konzuli tisztviselőnél csak magyar állampolgár és kizárólag állandó személyazonosító igazolvány iránti igényt nyújthat be.
A külképviseleten tehát nem adhatják be kérelmüket más olyan személyi körbe tartozó kérelmezők (pl. bevándorolt, letelepedett), akik egyébként a magyar jogszabályok szerint személyazonosító igazolványra jogosultak
Ideiglenes személyazonosító igazolványt a külképviseleten nem lehet kérelmezni!
A kérelem benyújtása
A külképviseleten a kérelmet kizárólag személyesen lehet beadni (meghatalmazott útján való eljárásra nincsen lehetőség!).
A személyazonosító igazolvány igényléséhez időpont-egyeztetés szükséges, amelyhez, kérjük, használja az online időpontfoglalót. (Egy gyermek személyazonosító igazolványának ügyintézéséhez egy db foglalást szükséges rögzíteni, a kísérő szülőket nem kell beleszámítani)
Az eljárás illetéke és díja
Felhívjuk ügyfeleink figyelmét, hogy személyazonosító igazolvány ingyenesen a következő esetekben cserélhető:
a) az igénylés a korábbi állandó személyazonosító igazolvány lejárati ideje előtti 60 napban, illetve a lejárat után történik,
b) a 14. életévet be nem töltött kérelmező esetén,
c) a Magyarországon intézetben született, Magyarországon élő magyar állampolgár újszülött állandó személyazonosító igazolványának kiállításakor,
d) a családi állapot változásából eredő névváltozás miatti állandó személyazonosító igazolvány igénylésekor, amennyiben arra a családi állapot változására okot adó esemény bekövetkeztét követő 90 napon belül kerül sor,
e) a honosított vagy visszahonosított polgár állandó személyazonosító igazolványának kiállításakor (első igénylés),
f) a 70. életévet betöltött kérelmező állandó személyazonosító igazolványának igénylésekor,
g) a korábbi személyazonosító igazolvány gyártáshibája esetén,
h) a tévesen bejegyzett adatok helyesbítése esetén,
i) a korábbi állandó személyazonosító igazolvány tároló elemének nem működése esetén vagy, ha a tároló elem hibásan tartalmazza a törvényben meghatározott, a polgárnak vagy az igazolványnak a nyilvántartásban szereplő adatait,
j) a korábbi állandó személyazonosító igazolvány elektronikus szolgáltatásainak nem megfelelő működésekor,
A személyazonosító igazolvány kiállításának díja 19 EUR, magyarországi címre történő postázással 24 EUR (például ha a személyazonosító igazolvány elveszett, eltulajdonították, megrongálódott vagy megsemmisült, illetve 14 éves kor feletti első új típusú személyazonosító igazolvány igénylése).
Ha az egyébként díjmentes személyazonosító igazolvány 14 alatt és 70 év feletti kérelmező részére magyarországi címre kerül postázásra, 5 EUR igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni.
Magyarországi postázás esetén az igazgatási szolgáltatási díj (5 EUR) fizetendő a személyi igazolvány díjának megfizetése alóli mentesség esetén is!
Felhívjuk szíves figyelmüket, hogyha az új személyazonosító igazolvány igénylésekor a régi személyazonosító igazolvány 60 napnál hosszabb ideig érvényes, a kérelmet továbbra sem áll módunkban felvenni!
Bővebb információt az eszemelyi.hu oldal Gyakran ismételt kérdések menüpontjában talál.
A kérelem benyújtásakor az alábbi dokumentumok bemutatása szükséges:
- érvényes vagy lejárt magyar személyazonosító igazolvány vagy útlevél;
- személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány (lakcímkártya, amennyiben rendelkezésre áll)
A fentiek mellett lehetőség nyílik arra is, hogy a digitális állampolgár személyi azonosítóját, természetes személyazonosító adatait és bejelentett lakcímét a digitális állampolgárság szolgáltató által digitálisan előállított hitelesített igazolással igazolhatja.
Bármelyik okmány hiánya a kérelem elutasítását vonhatja maga után.
Felhívjuk a figyelmet, hogy amennyiben a kérelem átvétele során a hazai hatóságokkal adategyeztetés válik szükségessé, az a személyi igazolvány kiállításának határidejét meghosszabbíthatja, illetve további kapcsolódó eljárások megindítását vonhatja maga után.
Anyakönyvezéssel egyidejűleg személyazonosító igazolvány iránti kérelem nem nyújtható be. Külföldön született gyermek részére személyazonosító igazolványt csak a születésének magyarországi anyakönyvezését és a személyügyi és lakcímnyilvántartásba való felvételét követően lehet igényelni.
Kiskorúakra vonatkozó külön szabályok a kérelem benyújtásakor:
Figyelem! 2021 augusztusától a 6. életévét betöltött kiskorúakra is vonatkozik a személyes megjelenési kötelezettség, egyúttal a 6. élétévüket betöltött gyermekeknek ujjnyomatot is szükséges szolgáltatniuk.
Kérjük, a 14 év alatti gyermek személyazonosító igazolványának igényléséhez az alábbi dokumentumokat hozza magával:
- A gyermek lejárt vagy rövidesen lejáró személyazonosító igazolványa és – amennyiben van – útlevele.
- A gyermek születési anyakönyvi kivonata.
- 1 db színes igazolványkép: Kérjük, ne házilag készített fényképet hozzanak, mert azok nem felelnek meg a követelményeknek; (EU szabvány – 3,5 × 4,5 cm – igazolványkép szükséges az útlevélhez).
- Egyszerűsített honosítás keretében állampolgárságot szerzett gyermekek: az első útlevelük igénylésekor elegendő a korábbi állampolgárságuk szerinti személyi igazolvány vagy útlevél és a honosítási okirat.
- Jelen lévő szülő vagy törvényes képviselő érvényes személyazonosító okmánya.
14 év alatti kiskorú esetén az egyik szülő hozzájárulása (személyes jelenléte) elegendő a kérelem beadásához.
14–18 év közötti kiskorú maga is kérelmezheti a személyazonosító igazolvány kiállítását.
Társadalombiztosítási azonosító jel, adóazonosító jel rögzítése
Amennyiben a kérelmező rendelkezik társadalombiztosítási azonosító jellel, illetve adóazonosító jellel, azok a személyazonosító igazolvány adattároló elemén rögzítésre kerülnek.
Vészhelyzet esetén értesítendő személy telefonszámának rögzítése
A kérelmező rendelkezhet a vészhelyzet esetén értesítendő személy telefonszámának rögzítéséről is (két telefonszám rögzítésére van lehetőség). A kérelmező szintén kezdeményezheti a főkonzulátuson a vészhelyzet esetén értesítendő személy telefonszámának cseréjét vagy törlését.
Mennyi idő alatt készül el az új igazolvány?
A stuttgarti főkonzulátuson benyújtott Eszig ügyintézési ideje körülbelül 6–8 hét.
A kiállított személyazonosító igazolvány átvétele
Az elkészült Eszig okmányt személyesen, 8:30-tól 12:00-ig, valamint 13:00-tól 16:00-ig hétfői napokon lehet átvenni a II. emeleti irodánkban, vagy a Főkonzulátus postán juttatja el az igénylőnek.
A régi személyazonosító igazolványt az új személyazonosító igazolvány kézbesítése előtt be kell vonni.
További hasznos információk érdekében javasoljuk az alábbi honlap megtekintését: