Tájékoztató személyazonosító igazolvány igényléséről
A konzuli tisztviselőnél csak magyar állampolgár és kizárólag állandó személyazonosító igazolvány iránti igényt nyújthat be.
A külképviseleten tehát nem adhatják be kérelmüket más olyan személyi körbe tartozó kérelmezők (pl. bevándorolt, letelepedett), akik egyébként a magyar jogszabályok szerint személyazonosító igazolványra jogosultak.
Ideiglenes személyazonosító igazolványt a külképviseleten nem lehet kérelmezni!
A kérelem benyújtása
A külképviseleten a kérelmet kizárólag személyesen lehet beadni (meghatalmazott útján való eljárásra nincsen lehetőség!).
A személyazonosító igazolvány igényléséhez időpont-egyeztetés szükséges, amelyhez, kérjük, használja az online időpontfoglalót. (Egy gyermek személyazonosító igazolványának ügyintézéséhez egy db foglalást szükséges rögzíteni, a kísérő szülőket nem kell beleszámítani)
Az eljárás illetéke és díja
Felhívjuk ügyfeleink figyelmét, hogy személyazonosító igazolvány ingyenesen a következő esetekben cserélhető:
a) az igénylés a korábbi állandó személyazonosító igazolvány lejárati ideje előtti 60 napban, illetve a lejárat után történik,
b) a 14. életévet be nem töltött kérelmező esetén,
c) a Magyarországon intézetben született, Magyarországon élő magyar állampolgár újszülött állandó személyazonosító igazolványának kiállításakor,
d) a családi állapot változásából eredő névváltozás miatti állandó személyazonosító igazolvány igénylésekor, amennyiben arra a családi állapot változására okot adó esemény bekövetkeztét követő 90 napon belül kerül sor,
e) a honosított vagy visszahonosított polgár állandó személyazonosító igazolványának kiállításakor (első igénylés),
f) a 70. életévet betöltött kérelmező állandó személyazonosító igazolványának igénylésekor,
g) a korábbi személyazonosító igazolvány gyártáshibája esetén,
h) a tévesen bejegyzett adatok helyesbítése esetén,
i) a korábbi állandó személyazonosító igazolvány tároló elemének nem működése esetén vagy, ha a tároló elem hibásan tartalmazza a törvényben meghatározott, a polgárnak vagy az igazolványnak a nyilvántartásban szereplő adatait,
j) a korábbi állandó személyazonosító igazolvány elektronikus szolgáltatásainak nem megfelelő működésekor.
Felhívjuk szíves figyelmüket, hogyha az új személyazonosító igazolvány igénylésekor a régi személyazonosító igazolvány 60 napnál hosszabb ideig érvényes, a kérelmet továbbra sem áll módunkban felvenni!
A kérelem benyújtásakor az alábbi dokumentumok bemutatása szükséges:
- érvényes vagy lejárt magyar személyazonosító igazolvány vagy útlevél;
- személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány (lakcímkártya, amennyiben rendelkezésre áll)
A fentiek mellett lehetőség nyílik arra is, hogy a digitális állampolgár személyi azonosítóját, természetes személyazonosító adatait és bejelentett lakcímét a digitális állampolgárság szolgáltató által digitálisan előállított hitelesített igazolással igazolhatja.
Bármelyik okmány hiánya a kérelem elutasítását vonhatja maga után.
Felhívjuk a figyelmet, hogy amennyiben a kérelem átvétele során a hazai hatóságokkal adategyeztetés válik szükségessé, az a személyi igazolvány kiállításának határidejét meghosszabbíthatja, illetve további kapcsolódó eljárások megindítását vonhatja maga után.
Anyakönyvezéssel egyidejűleg személyazonosító igazolvány iránti kérelem nem nyújtható be. Külföldön született gyermek részére személyazonosító igazolványt csak a születésének magyarországi anyakönyvezését és a személyügyi és lakcímnyilvántartásba való felvételét követően lehet igényelni.
Kiskorúakra vonatkozó külön szabályok a kérelem benyújtásakor:
Figyelem! 2021 augusztusától a 6. életévét betöltött kiskorúakra is vonatkozik a személyes megjelenési kötelezettség, egyúttal a 6. élétévüket betöltött gyermekeknek ujjnyomatot is szükséges szolgáltatniuk.
Kérjük, a 14 év alatti gyermek személyazonosító igazolványának igényléséhez az alábbi dokumentumokat hozza magával:
- A gyermek lejárt vagy rövidesen lejáró személyazonosító igazolványa és – amennyiben van – útlevele.
- A gyermek születési anyakönyvi kivonata.
- 1 db színes igazolványkép: Kérjük, ne házilag készített fényképet hozzanak, mert azok nem felelnek meg a követelményeknek; (EU szabvány – 3,5 × 4,5 cm) – kizárólag 6 éves korig, 6-14 év közötti gyermekről fő szabály szerint a helyszínen készítünk digitális fényképet.
14 év alatti kiskorú esetén az egyik szülő hozzájárulása (személyes jelenléte) elegendő a kérelem beadásához.
14–18 év közötti kiskorú maga is kérelmezheti a személyazonosító igazolvány kiállítását.
Társadalombiztosítási azonosító jel, adóazonosító jel rögzítése
Amennyiben a kérelmező rendelkezik társadalombiztosítási azonosító jellel, illetve adóazonosító jellel, azok a személyazonosító igazolvány adattároló elemén rögzítésre kerülnek.
Vészhelyzet esetén értesítendő személy telefonszámának rögzítése
A kérelmező rendelkezhet a vészhelyzet esetén értesítendő személy telefonszámának rögzítéséről is (két telefonszám rögzítésére van lehetőség). A kérelmező szintén kezdeményezheti a főkonzulátuson a vészhelyzet esetén értesítendő személy telefonszámának cseréjét vagy törlését.
Mennyi idő alatt készül el az új igazolvány?
A stuttgarti főkonzulátuson benyújtott Eszig ügyintézési ideje körülbelül 6–8 hét.
A kiállított személyazonosító igazolvány átvétele
Az elkészült Eszig okmányt személyesen, 8:30-tól 12:00-ig, valamint 13:00-tól 16:00-ig hétfői napokon lehet átvenni a II. emeleti irodánkban, vagy a Főkonzulátus postán juttatja el az igénylőnek.
A régi személyazonosító igazolványt az új személyazonosító igazolvány kézbesítése előtt be kell vonni.
Meddig lesz érvényes az új igazolvány?
Az okmányérvényesség a kiállítás napjától számított 3 évet követő születésnapig szól, amennyiben a jogosult:
- a 12. életévét még nem töltötte be, de az érvényességi idő ebben az esetben is legfeljebb a 12. életév betöltésének napjáig szólhat; (FONTOS! Amennyiben a gyermek okmányát a 12. születésnapja előtt pl. 2 hónappal korábban igénylik, az okmány csak a 12. életév betöltéséig lesz érvényes.)
- a 12. életévét betöltötte, de a 18. életévét még nem.
18. életév betöltését követően az okmányérvényesség a kiállítás napjától számított 6 évet követő születésnapig szól.
70. életév betöltését követően az okmányérvényesség a kiállítás napjától számított 10 év.
Az okmányérvényesség a kiállítás napjától számított 1 év, ha a chip nem tartalmaz ujjnyomatot, mert a kérelmező annak adására ideiglenesen fizikailag képtelen.
A honosított esetén az állandó személyazonosító igazolvány érvényességi idejét a magyar állampolgárság megszerzésének időpontjától kell számítani.
További információ a jogszabályban és a nyilvantarto.hu oldalán:
1992. évi LXVI. törvény a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról
Amennyiben rendelkezik Ügyfélkapuval és nem utasította el az „Előzetes értesítést kérek okmányaim lejáratáról” elnevezésű szolgáltatást, akkor figyelmeztető e-mail üzenetet kap a személyazonosító igazolvány lejárata előtt két hónappal, majd egy hónappal, végül a lejárat napján.
Az okmány érvényességét ellenőrizheti a webes felületen.
Megtarthatom a régi igazolványt is?
A régi személyi igazolvány az új átadása előtt bevonásra kerül, az emlékbe nem tartható meg.
További információ
Felhívjuk tisztelt ügyfeleink figyelmét, hogy az Eszig személyazonosításon túli egyéb elektronikus funkcióiról a www.eszemelyi.hu weboldalon olvashat.
A kiállított Eszig a személyazonosság igazolására és Európán belüli külföldre utazásra az eddig megszokott módon már használható.